Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Da Lille Madsens Hus Blæste Væk - 2014

Her kan I læse stuernes evaluering af årets bog - Da lille Madsens hus blæste væk

  • Maststuens evaluering af aktiviteter med årets bog - Da lille Madsens hus blæste væk
  • Sejlstuens evaluering af aktiviteter med årets bog - Da lille Madsens hus blæste væk
  • Ankerstuens evaluering af aktiviteter med årets bog - Da lille Madsens hus blæste væk

 

 

Maststuens evaluering af årets bog 2014

Da lille Madsens hus blæste væk
Vi på Sommerfuglestuen startede en måned før teaterforestillingen med at læse bogen om lille Madsen. Alle de 21 børn på stuen var med når vi læste og talte om bogen hver dag til frugt. Hele børnehaven og vuggestuen blev hentet med en stor bus, som kørte os til og fra teateret, som var en stor oplevelse i sig selv for samtlige af børnene. Vores mål med hele forløbet var at alle børn på stuen skulle have et godt kendskab til indholdet i bogen, som ekstra plus ønskede vi at børnene skulle få oplevelsen af at gå i teateret.
Hvordan forberedte vi os til teaterstykket?
I forløbet inden selve teaterdagen, fokuserede vi meget på dialogisk læsning. På stuen er der børn i alderen 3-6 år og for at få alle børn med talte vi meget om billederne for de mindste og fokuserede på sætninger og enkelte ord til de lidt større børn. Ved dialogisk læsning stiller man undrende spørgsmål til børnene undervejs. Eksempler på dette kan være “hvorfor hedder det Ben-brækker-bjerget?” og “hvad betyder ordet slugten?” Vi repeterede ofte sætninger i bogen, børnene gentog dem, og inden den store teaterdag oplevede vi at næsten alle børn kunne historien, deler af sætninger og ordene udenad.
Udover at læse bogen, lavede vi vores egen ”Lille Madsen hus”. Vi klippede og limede de ting vi selv ønskede at have i vores hus hvis det blæste væk. Disse huse hængte vi op på stuen, så vi kunne tale med børnene om historien fra en anden vinkel end ved højtlæsningen.
Til de sidste samlinger inden vi skulle i teateret, talte vi meget om vores forventninger til teaterstykket. Vil kanonen larme? Hvordan ser de stærke mænd ud? Og hvordan ser Lille Madsen ud på teateret?
Da vi kom frem til teateret var børnene meget spændte. Tiden kunne ikke gå stærkt nok, da vi ventede i garderoben, til vi kunne gå ind. Endelig var alt klart og teaterstykket var i gang. Engagementet hos børnene var højt fra starten af, og de fantastiske skuespillere fomåede at opretholde interessen hos børnene fra start til slut.
Vi kunne tydelig se at vores forberedelse inden teaterstykket betalte sig. Vi så at børnene genkendte situationerne, ordene og ikke mindst handlingen. Karoline (5.5 år) sad ved siden af Sofie (4 år) og fortalte en af de voksne inden forestillingen startede at hun nok skulle passe på Sofie hvis kanonen kom til at larme. Da kanonen kom på scenen, kunne vi se Karoline hviske til Sofie at nu måtte hun holde sig for ørene, det gjorde Sofie så.
Under hele stykket kunne vi høre og se latter, begejstring og stilhed hos børnene, noget som tyder på at teaterstykket var værd at se på!
Evaluering
Da vi kom tilbage til børnehaven, besluttede vi at have en evaluering sammen med børnene. Vi ønskede at høre hvilke indtryk som stadig var efter teaterstykket, hvad kunne de lide og ikke lide? Nu kunne alle børn uafhængig af alder og sproglig udfordring, fortælle noget de havde oplevet i løbet af dagen. Vi kunne se og høre et sammenhold i gruppen, hvor alle havde en fælles forståelse for hvad vi havde set og hvad vi talte om. Det var udelukkende positive tilbagemeldinger fra børnene, dog var det flere som bemærkede ting fra bogen de ikke havde set på teateret. Dette tyder nok på at ved at læse bogen og forberede børnene i god tid inden selve teaterstykket, bidrog til at børnene fik skærpet sine sanser og klarede at se detaljer de muligvis ikke ville have opdaget hvis vi ikke havde læst bogen inden.
Vi kan nok alle bekræfte at det var en rigtig god oplevelse for både de små og store på stuen, og vi glæder os til at gentage succesen!

 

 

Sejlstuens evaluering af årets bog 2014

Et af vores mål var, at børnene skulle deltage i en fælles kulturel aktivitet med hele institutionen, så de kunne opleve at være en del af en større fælles aktivitet og et fællesskab på tværs af alder og kulturelle baggrunde. Denne oplevelse ville vi senere have som fælles referenceramme. Op til den store dag, hvor vi skulle i teateret har vi på stuen forberedt børnene til teaterstykkets handling. Hver dag har vi læst bogen: "Da lille Madsens hus blæste væk" som dialogisk læsning. Herigennem talte og legede vi med forskellige begreber og ord, dette gjorde vi for at illustrerer og gøre ordene forståelige for børnene - eksempelvis visualiserede vi ordet "yderst", ved at lave en bænk af stole, børnene satte sig på bænken en efter en, snart var bænken fyldt, da der kom flere børn til og satte sig på bænken resulterede det i, at den yderste "faldt ned". Børnene skiftes til at sidde yderst og de fik på den måde en konkret forståelse for ordets betydning. Med afsæt i historien lavede vi flere forskellige planlagte aktiviteter. Bl.a. en svævebane, hvor børnene hejste selvvalgte ting op til "Lille Madsens" dukkehus, alle børnene klippede og klistret deres eget hus, hvori de tegnede, klippede og klistrede netop de ting, som de selv ville have med, hvis deres hus en dag skulle blæse væk (det var alt fra gulerødder og chokolade til ens kæledyr, forældre osv.) Da så endelig den store dag kom, var alle klar og spændte på turen. Vi blev hentet med en stor dobbeltdækkerbus, som gav os en mega god køretur til "Det lille teater". På vejen kørte vi bl.a. forbi Tivoli, det var et hit kan I tro, og der var fælles jubel i bussen. Da teaterstykkets gik i gang oplevede vi, at børnene var meget optaget og koncentrerede om historien. Det var tydeligt, at de kendte til handlingen og vidste, hvad de kunne forvente af forestillingen. Flere af børnene oplevede og bemærkede også de ting, der var anderledes i forhold til bogen - eksempelvis kom der en kæmpe prut, fra en af de fire stærke mænd, da han skulle klatre op på Benbrækkerbjerget, dette var ikke med i bogens fortælling, og en af de drengene kommenterede det. Udover højlydte grin i salen, gav det efterfølgende anledning til at tale om, at en historie ofte kan ændre sig, når den fortælles gennem en bog eller i et teaterstykker/film. Vi oplevede, at flere af børnene let forstod fortællingens sammenhæng, dette kom særligt til udtryk efter vi kom hjem, her kunne langt de fleste børn genfortælle mange forskellige ting fra stykket og bogen. I dagene efter vores teatertur, ville flere børn gerne have læst hørt eller selv sidde og se i "Lille Madsen bogen", flere børn har også talt om turen - både børn og børn imellem men også med os voksne. Vi voksne, er opmærksomme på, at vi har en vigtig rolle i forhold til at holde live i vores fælles referenceramme, og derfor taler vi fortsat om vores fælles teaterudflugt.

 

Ankerstuens evaluering af årets bog 2014


Evaluering af teatertur til det lille teater – Succes, kultur og fælles oplevelse.
Basisgruppen har været i teater sammen med de to børnehavestuer samt nogle af de større børn fra vuggestuen Kongehuset. Stykket på Det Lille Teater hed: Da Lille Madsens hus blæste væk, fortalt efter Jakob Martin Strids bog. Hele gruppen blev transporteret i lejet bus til teatret og hjem igen, hvilket gjorde turen til en helhedsoplevelse, både transport og teaterbesøget blev en stor oplevelse for børnene.
 

Forberedelse:
2 uger inden vi skulle i teatret begyndte vi at forberede børnene på teaterstykkets handling, både gennem litteratur, samtale og konkrete lege med indhold fra bogen. Hver dag læste vi Jacob Martin Strids bog højt på forskellige forståelses og sproglige niveauer. Med nogle børn læste vi bogen som højtlæsning, med andre så vi billeder i bogen. Et af børnene kan læse bogen udenad og gør det stadig en del gange dagligt. For mange af vores basisbørn er konkreter og visualisering vitalt, metodisk, i forhold til indlæring. Med nogle af børnene lavede vi små rekvisitter(konkreter) og spillede dele af bogens handling gennem denne metode, hvilket gav nogle af børnene en større indholdsmæssig forståelse af handlingen. De børn som har stærke sproglige ressourcer samtalede vi med efter oplæsning af litteratur. Vi forberedte også børnene på busturen gennem visualisering, med billede af en bus og teatret som mål for busturen.
 

Bus og teatertur:
Dagen hvor vi skulle i teatret, fik alle børnene en visuel plan over hele turens forløb, en plan som de kunne
have med på hele turen, så forløbet var struktureret og gennemskueligt for den enkelte. Vi medbragte få
specialpædagogiske rekvisitter såsom ur og visuelle kort, der evt. kunne blive brug for. Børnene var meget
forventningsfulde og glædede sig til bus og teater. Da bussen kom, var der mange glædesudbrud og stor
begejstring for den store bus. Børnene sad samlet med de voksne fra stuen og vi samtalede om hvad vi
kørte forbi. De voksne verbaliserede i forhold til hvad vi så på turen, men også i forhold til andres
tilstedeværelse på turen og forsøgte at tydeliggøre den fælles oplevelse alle stuens børn og voksne var
sammen om, også i forhold til den øvrige børnehave samt vuggestuen. Vores mål med tydeliggørelse af, at
vi var på en fælles oplevelses tur var at inddrage inklusion og på børnenes forskellige præmisser og
forudsætninger, forsøge at give dem selvindsigt i at være en del af en gruppe. Da vi nåede frem til teatret
var der stor forventning til oplevelsen og rigtig hyggelig stemning. Børnene sad samlet i det lille intime
teater og var gennem stykket meget fokuseret og koncentrerede i forhold til fortællingen. Skuespillerne var
fortællere og lavede stemmer til dukker og handling i stykket med tilhørende rekvisitter. Stykkets længde
og indhold var optimalt for målgruppen, børnehavebørn. Teaterstykkets indhold var forholdsvis tæt på
bogens indhold med få afvigelser, hvilket for børnene gav en genkendeligheds glæde som viste sig ved
udbrud af bogens indhold og begejstrede blikke og kontakt til de voksne.
 

Pædagogisk og kulturel evaluering:
I forhold til børnenes kulturelle forståelse og et mål om at udvide denne, mener vi at det lykkedes på
forskellige måder, at give den enkelte indsigt i forskellige kulturelle formidlingsformer. Som altid afhængigt
af den enkeltes personlighed og udgangspunkt for zone for nærmeste udvikling. Børnene fik en indsigt i at
teater og litteratur kan give en forskellig oplevelse og formidle forskelligt i forhold til en fortælling, selvom
indholdet er det samme. De fik en mere nuanceret opfattelse af fortællingen, da Lille Madsens hus blæste
væk og vi oplevede et øget engagement for fortællingen da den også blev fortalt gennem teater. Vi havde,
som pædagoger nogle forforståelser i forhold til børnenes fleksibilitet når teaterstykket afveg fra bogen og
blev formidlet anderledes end litteratur formidles. Vores forforståelser var om nogle af børnene ville
opleve en frustration i forhold til de to forskellige formidlingsformer og hermed forskellige opfattelser af
indholdet, men børnene modtog forskelligheden med begejstring og koncentration.
Pædagogisk var helhedsturen en fælles oplevelse med egen stue, børnehaven og vuggestuen. Det er vores
opfattelse af nogle af børnene oplevede denne fællesskabsfokusfølelse, eller blev opmærksomme på at
alle var med, mens det for andre var det mere konkrete der skabte den gode oplevelse, bussen,
teatersæderne, konkreterne i teaterstykker mv. og ikke så meget den fælles oplevelsesfølelse.
Efterfølgende har der været meget debat om teaterstykket og bogen, børn og voksne imellem. Der har
hængt plakat og børnene har fået foldere om stykket og vi har fortsat med at læse bogen. Efterfølgende
har børnene gennem lege inde og ude inddraget sekvenser fra fortællingen, eksempelvis flyver nogle af
børnene på børnehavens ”drage” på legepladsen til benbrækkerbjerget. Det er vores indtryk at denne
fordybelse i én fortælling har været en optimal indlæringsmetode i forhold til kultur og litteratur. Med
udgangspunkt i den anerkendende tilgang til børnene og processen har den enkelte fået et udbytte af det
kulturelle såvel som det pædagogiske. Det er vores opfattelse af succeskriteriet øgedes af flere årsager,
grundig forberedelse, struktur men også fordi de givne skuespillere var forrygende til at fastholde børns
fokus og interesse.