Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Ankerstuen

Evaluering af året bog: Troldetårnet

 

Fokusområde

Med afsæt i det enkelte barns personlighed, ressourcer og kompetencer, vil vi fokusere på:

  • Deltagelsesmulighed for alle børn
  • Sprog
  • Positive relationer børn og børn imellem såvel som børn og pædagoger imellem

 

Sammenhæng

  • Vække børnenes nysgerrighed for bogen.
  • Skabe glæde ved at læse, og få læst højt i en social kontekst. 
  • Støtte og stimulere børnene i deres individuelle sprogudvikling. 
  • Understøtte spirende og nye (lege-)relationer børn og børn imellem
     

Mål 

  • Børnene er motiveret og har lyst til at deltage i aktiviteter omkring bogen.
  • Børnene for en sproglig forståelse af bogens handling og for et par forskellige sproglige begreber såsom ”mad”, ”sulten”, ”mæt” og ”åd”. 
    Ligeledes at børnene får en sproglig forståelse for navneord som ”rugbrød”, ”kylling”, ”pølse”, ”agurk”, ”salat”, ”tomat”, ”banan”, ”is”, ”chokolade”, ”kage”,”glasur”, ”trold” og ”troldetårn”.
  • Børnene og pædagoger er sammen om bogen som et fælles tredje, hvor der er en positiv og rar stemning.
     

Tegn

  • Børnene udviser glæde, de deltager og bliver i højt-/dialogisk læsning samt de forskellige aktiviteter omkring bogen.
  • Børnene anvender og/eller tilegner sig nye ord og/eller begreber.
  • Børnene leger med elementer (legetøjs madvarer) fra bogen.
  • Børnene bliver opmærksomme på hinanden og finder evt. sammen legerelationer.  

     

Tiltag

  • Højtlæsning under måltiderne (2 gange dagligt).
  • Dialogisk læsning (1 gang dagligt) - mindre gruppe med udgangspunkt i kufferten.
  • Bygge ”Troldetårnet” i lege-mad - evt. udvide legen til en ”købmandsleg” eller ”restaurantleg”
  • Bygge troldetårnet i rigtigt mad samt spise det (til en frokost)

Kreative aktiviteter: 

  • Klippe klistrer, male og farvelægge trolden og madvarerne som kopitegning.
     


Evaluering
 

Vi har oplevet at langt de fleste af børnene på stuen, har haft lyst til at deltage i højtlæsning og dialogisk læsning af Troldetårnet. Koncentration og fastholdelse i aktiviteten har (som forventet) varieret fra barn til barn. Nogle af vores børn kan nu ”lege-læse” bogen fra start til slut, andre sige og gentage ord og lyde fra bogen. Fælles for alle er, at det har været en positiv oplevelse at deltage i aktiviteter omkring bogen, både børn og børn i mellem såvel som børn og voksne i mellem.

Flere af vores børn kunne genkende maden fra bogen, da vi fik serveret den en dag til frokost. 
”Se det er troldens mad” og der blev uvist glæde og grinet da vi forsøgte at lave et tårn af maden. Dette fandt vi ud af var ret så svært. Vi oplevede også, at nogle af børnene ville røre ved og smage på mad som de ellers ikke normalt ønsker at have på deres tallerken.

Noget vi vil tage med os en anden gang, når vi laver fælles projekter på stuen, er den legende tilgang og ikke at have en så fast tidmæssig ramme. Det har været rart, at kunne tage emnet og bogen op, når det har givet mening og over en længere periode. Alle børn er blevet præsenteret for bogen og aktiviteterne heromkring, det har dog fungeret rigtig godt, at alle børn har kunne deltage på lige netop deres præmisser, således de har kunne deltage på deres niveau og ud fra egen motivation.

Sluttelig vil vi opfordre forældre til at læse bogen hjemme: Troldetårnet af: Mette Kappel og Rasmus Bregnhøj. Ligesom der kan lyttes til sangen ”Troldetårnet” på Kongeskibets hjemmeside. Den findes under tidligere evalueringer af årets bog (Troldetårnet, 2015), den er både sød og sjov.

 

 

Natur, Udeliv & Science
 

Vi har de sidste to år haft et fokus på lærerplanstemaet Natur, Udeliv og Science. 
Vi har en børnegruppe, hvor behovet er vidt forskellige når det kommer til ressourcer og udfordringer. Nogle er b.la. udfordret på det verbale sprog, andre ikke. Nogle er sansemæssigt eller socialt udfordret, andre er ikke. Vi har gået til arbejdet omkring Natur, Udeliv og Science, ud fra hvor vi så børnene være naturlig motiveret, på den måde sikrer vi at børnene ikke skal bruge unødvendige ressourcer. 
Nogle af vores børn har en lidt længere latenstid, så derfor har vi ladet børnene undersøge, og undre sig i længere tid. Da mange af vores børn har nogle forskellige ressourcer og behov, har vi lavet aktiviteter i mindre grupper, for at skabe en ro, og samtidig give en succesoplevelse for hvert barn. 
På stuen bruger vi ur og piktogrammer, hvor hvert barn har deres egen tavle. Her kan de følge med i tiden og deres egne aktiviteter for dagen. På den måde bliver børnene forberedt på hvad deres næste gøremål er.

Vi har en legeplads der giver børnene god mulighed for at være nysgerrige og undersøge de forskellige naturområder. Når børnene finder et krible krable dyr i naturen, finder vi forstørrelsesglasset frem og ser på det. Her taler vi om hvad det er for et dyr der er fundet og hvad dyret spiser. Her får børnene også mulighed for at grave efter deres egne dyr, for at blive nysgerrige på hvor dyrene befinder sig. Dette har både gældt dyr under jorden samt dyr på overfladen. Projektet er lavet på vores egen legeplads, da dette skaber nogle trygge rammer for børnene. Her kan det også være med til at skabe en øget nysgerrighed samt motivation for legens formål.
Med nogle af vores børn, har vi også lavet aktiviteter hvor et plastik legetøjsdyr placeres i en isklump, hvor børnene efterfølgende har skulle hakke dyrene ud. Her havde vi udvalgt nogle børn i gruppen som havde ressourcerne til at få en succesoplevelse med dette. Her blev der yderligere skabt nogle sansemæssige indtryk, i form af forskellige frugtfarver- for at bibeholde barnet i legen i længere tid.
For de børn der har været optaget af planter og frugt, har vi i sommerhalvåret haft meget fokus på planteprojekt på vores egen altan. Her var børnene inkluderet i processen i forhold til hvad der skulle plantes, samt haft meget fokus på det visuelle i form af hvordan et frø bliver til en plante. Børnene var med ud og købe jord, hvorefter børnene var med til at så frøene i krukkerne. Gennem hele processen talte vi med børnene, om sammenhængen mellem vand og sol. Efterfølgende blev flere af de såede planter og frugt spist til de faste måltider og sidst på efterårets start fik børnene det med hjem.
Der blev lavet et fast skema for hvad tid på dagen planterne skulle vandes og plejes. Der blev ligeledes vandet buske og hække på legepladsen med vandslangen. Dette gjorde vi for at skabe en forståelse for at planter vokser, med at børnene også vokser. Vi havde dialoger om at planterne også havde brug for næring, i form af sol og varme for at vokse. Der var lagt et stort fokus på at skabe et klart billede af vores afhængighed af naturen og naturens afhængighed af at vi skal behandle den ordentligt.
 

Evaluering


Overordnet set har børnene nydt og fundet glæde i at være udenfor. Der opstår et større overskud for børnene, og børnenes koncentration kan bibeholdes i længere tid. For vores børn er det en stor motivationsfaktor at skabe en aktivitet hvor barnet finder det interessant, på den måde kan barnet holdes i aktiviteten i længere tid. Dette har været en af vores fokuspunkter for disse aktiviteter, for at skabe en succesoplevelse for børnene. 
For personalet har det også været en realisering i forhold til at mange af de projekter vi har igangsat er ting vi til dagligt arbejder med. Noget af det nye vi har fået implementeret såsom fokuspunktet omkring hvordan planter kommer til, samt inkluderet børnene i hele processen, har givet en større forståelse for forløbet. Det er noget vi efterfølgende har implementeret ind i vores hverdag, som en fast rutine.