Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Mimbo Jimbo laver kunst - 2018

Her kan I læse stuernes evaluering af årets bog - Mimbo Jimbo laver kunst:

  • Maststuens evaluering af aktiviteter med årets bog - Mimbo Jimbo laver kunst
  • Sejlstuens evaluering af aktiviteter med årets bog - Mimbo Jimbo laver kunst
  • Ankerstuens evaluering af aktiviteter med årets bog - Mimbo Jimbo laver kunst

 

 

Maststuens

Evaluering af årets bog 2018
Mimbo Jimbo laver kunst

SMTTE-model:

Sammenhæng

"Mimbo Jimbo laver kunst" er årets bog, og derfor vil vi gerne arbejde mere dybdegående og lave et forløb om kunst til børnene. Vores fokus i forløbet er at udvikle børnenes forståelse for kunst og i den forbindelse at udbygge deres ordforråd indenfor dette emne. Da børnene i forvejen er i gang med et parallelt forløb om følelser, kan Mimbo Jimbo også hjælpe med at udvikle børnenes empati og kendskab til de forskellige følelser.

Mål

Målet med Mimbo Jimbo-forløbet er at:

  • Give børnene en ejerskabsfornemmelse over historien

  • Lære børnene hvad der sker, når man blander de forskellige farver

  • Udvide deres ordforråd (fx. maling, lærred, tube, midt i, tennisbolde, kunst, museum)

  • Hjælpe børnene til at lege/kropsliggøre historien

  • Lære dem at forstå andres følelser (Trist, dårligt humør, glad og stolt)

Tiltag

Vi har planlagt følgende aktiviteter og fordelt dem på personalet:

  1. Vi laver en udendørsaktivitet med børnene, hvor de skal køre hurtigt, ligesom når Mimbo Jimbo kører i Fredes bil. Derudover skal der også leges kluddermor, ligesom når dyrene ligger i én stor bunke.

  2. Vi læser bogen højt for børnene og viser hvordan man kan blande forskellige farver. Når bogen er læst, går vi i gang med at male Mimbo Jimbo med maling og pensler på paptallerkener. Børnene laver 1-2 hver.

  3. Gentager hvordan forskellige farver kan blandes og faciliterer en male-workshop hvor børnene laver store kunstværker. Børnene er i grupper af 2-3 og maler nu med ruller med forskellige slags tryk på. Når malerierne er tørre, hænges de op.

  4. Vi tager på tur til forskellige museer og i Zoologisk Have. Fx Tegners i Dronningmølle, Arken, Louisiana eller SMK.


 

 

Tegn

  • Kan børnene huske historien og handlingen? Her bruger vi spørgsmålene fra hæftet. (Fx kan du huske hvilken farve Mimbo Jimbo bruger først? Hvordan tramper man? Hvad fylder Mimbo Jimbo i kanonen? osv.)

  • Børnenes ordforråd udvikles, og de bruger de nye ord i andre sammenhænge

  • De oplever at kunst ikke kan "gøres forkert" og at alle har deres eget udtryk

  • Oplever og beskriver de følelser der forbindes med at lave kunst (Frustration, opgivende, glad, spændt osv.)

Evaluering

  • Børnene er blevet introduceret til blanding af farver, og de fleste kan forudse blandingens farveresultat

  • At køre ræs på legepladsen har lært dem større påpasselighed, og omtanke når de kører på cykel. Der blev gjort erfaringen, at man godt kan komme til at køre for stærkt og vælte.

  • Børnene føler ejerskab over historien og kan selv lege historien. På den måde kan de også gengive hvad der sker.

  • Kunsten der blev fremstillet vækkede stolthed, og de blev glade for at tage det med hjem

  • Udvikling af ordforrådet har været svært at vurdere, da ordene ikke er specielt hverdagsagtige. Men hvis man spørger dem, hvad der er på billederne, kan langt de fleste svare.
     

 

 

 

Sejlstuens

Evaluering af årets bog 2018
Mimbo Jimbo laver kunst

SMTTE-model

Sammenhæng

"Mimbo Jimbo laver kunst" er årets bog, og derfor vil vi gerne arbejde mere dybdegående og lave et forløb om kunst til børnene.

Vores fokus i forløbet er at udvikle børnenes forståelse for kunst og i den forbindelse at udbygge deres ordforråd indenfor dette emne. Da børnene i forvejen er i gang med et parallelt forløb om følelser, kan Mimbo Jimbo også hjælpe med at udvikle børnenes empati og kendskab til de forskellige følelser.

Mål

Målet med Mimbo Jimbo-forløbet er, at:

  • Give børnene en ejerskabsfornemmelse over historien

  • Lære børnene hvad der sker, når man blander de forskellige farver

  • Udvide deres ordforråd (fx. maling, lærred, tube, midt i, tennisbolde, kunst, museum)

  • Hjælpe børnene til at lege/kropsliggøre historien

  • Lære dem at forstå andres følelser (Trist, dårligt humør, glad og stolt)

Tiltag

Vi har planlagt følgende aktiviteter og fordelt dem på personalet:

  1. Vi laver en udendørsaktivitet med børnene, hvor de skal køre hurtigt, ligesom når Mimbo Jimbo kører i Fredes bil. Derudover skal der også leges kluddermor, ligesom når dyrene ligger i én stor bunke.

  2. Vi læser bogen højt for børnene og viser hvordan man kan blande forskellige farver.

  3. Gentager hvordan forskellige farver kan blandes og faciliterer en male-workshop hvor børnene laver store kunstværker. Børnene er i grupper af 2-3 og maler nu med ruller med forskellige slags tryk på. Når malerierne er tørre, hænges de op.

  4. Vi tager på tur til forskellige museer og i Zoologisk Have. Fx. Tegners i Dronningmølle, Arken, Louisiana eller SMK.


 

 

Tegn

  • Kan børnene huske historien og handlingen? Her bruger vi spørgsmålene fra hæftet. (fx Kan du huske hvilken farve Mimbo Jimbo bruger først? Hvordan tramper man? Hvad fylder Mimbo Jimbo i kanonen? osv.)

  • Børnenes ordforråd udvikles, og de bruger de nye ord i andre sammenhænge

  • De oplever at kunst ikke kan "gøres forkert" og at alle har deres eget udtryk

  • Oplever og beskriver de følelser der forbindes med at lave kunst (frustration, opgivende, glad, spændt osv.).

Evaluering

  • Børnene er blevet bedre til farver og nogle børn ved, hvilke farver der skal blandes for at lave en tredje farve.

  • At køre ræs på legepladsen har lært dem større påpasselighed, og omtanke når de kører på cykel. Der blev gjort erfaringen, at man godt kan komme til at køre for stærkt og vælte.

  • Børnene føler ejerskab over historien og kan selv lege historien. På den måde kan de også gengive hvad der sker.

  • Kunsten der blev fremstillet vækkede stolthed, og de blev glade for at tage det med hjem.

  • Udvikling af ordforrådet har været svært at vurdere, da ordene ikke er specielt hverdagsagtige. Men hvis man spørger dem, hvad der er på billederne, kan langt de fleste svare.

  • Børnene er blevet bedre til at sætte ord på deres egne og andres følelser.

     

 

 

Ankerstuens

Evaluering af årets bog 2018
Mimbo Jimbo laver kunst

SMTTE-model:

Sammenhæng

"Mimbo Jimbo laver kunst" er årets bog, og derfor vil vi gerne arbejde mere dybdegående og lave et forløb om kunst til børnene. Vores fokus i forløbet er at udvikle børnenes forståelse for kunst og i den forbindelse at udbygge deres ordforråd indenfor dette emne. Da børnene i forvejen er i gang med et parallelt forløb om følelser, kan Mimbo Jimbo også hjælpe med at udvikle børnenes empati og kendskab til de forskellige følelser.

Mål

Målet med Mimbo Jimbo-forløbet er at:

  • Give børnene en ejerskabsfornemmelse over historien

  • Lære børnene hvad der sker, når man blander de forskellige farver

  • Udvide deres ordforråd (fx. maling, lærred, tube, midt i, tennisbolde, kunst, museum)

  • Hjælpe børnene til at lege/kropsliggøre historien

  • Lære dem at forstå andres følelser (Trist, dårligt humør, glad og stolt)

Tiltag

Vi har planlagt følgende aktiviteter og fordelt dem på personalet:

  1. Vi laver en udendørsaktivitet med børnene, hvor de skal køre hurtigt, ligesom når Mimbo Jimbo kører i Fredes bil. Derudover skal der også leges kluddermor, ligesom når dyrene ligger i én stor bunke.

  2. Vi læser bogen højt for børnene og viser hvordan man kan blande forskellige farver. Når bogen er læst, går vi i gang med at male Mimbo Jimbo med maling og pensler på paptallerkener. Børnene laver 1-2 hver.

  3. Gentager hvordan forskellige farver kan blandes og faciliterer en male-workshop hvor børnene laver store kunstværker. Børnene er i grupper af 2-3 og maler nu med ruller med forskellige slags tryk på. Når malerierne er tørre, hænges de op.

  4. Vi tager på tur til forskellige museer og i Zoologisk Have. Fx Tegners i Dronningmølle, Arken, Louisiana eller SMK.


 

 

Tegn

  • Kan børnene huske historien og handlingen? Her bruger vi spørgsmålene fra hæftet. (Fx kan du huske hvilken farve Mimbo Jimbo bruger først? Hvordan tramper man? Hvad fylder Mimbo Jimbo i kanonen? osv.)

  • Børnenes ordforråd udvikles, og de bruger de nye ord i andre sammenhænge

  • De oplever at kunst ikke kan "gøres forkert" og at alle har deres eget udtryk

  • Oplever og beskriver de følelser der forbindes med at lave kunst (Frustration, opgivende, glad, spændt osv.)

Evaluering

Overordnet set er vi i løbet af dette forløb i december, blevet klar over at praktisk (og logistisk med resten af huset) vil dette have bedre af at finde sted tidligere på året, gerne i forvejen. Dette fordi børnene på edderkoppestuen er udfordret af alt det andet der foregår i december af juletraditioner. Dette har derfor resulteret i, at vi har lavet de beskrevne aktiviteter, men uden at kunne koble et specifikt fokus på Mimbo Jimbo i selve udførelsen. Vi vil derfor også tage en enkelt uge i januar, når ferien er overstået, for at vores børn nemmere kan tale med om forløbet. Både til de andre børn og voksne omkring dem.

Med dette konstateret, har vi stadig arbejdet ud fra målene og deltaget hvor det giver mening. Mange aktiviteter har vi dog måtte sætte i gang på egen stue, for at børnene har kunne rumme det. 

Børnene har især været optaget af at blande farver. Det er en aktivitet de har efterspurgt flere gange efter og selv har været med til at udvikle, da dette startede med maling. De har siden, på eget initiativ, forsøgt at blande farver når de egnede med almindelige farveblyanter, men også med tusser. Her har de ofte vist og sat ord på, hvilke farver der bliver til hvad. Især da vi lavede (hånd)aftryk oplevede vi, at de fik flyttet grænser. Mange af vores børn havde svært ved ideen om bevidst at få maling på hænderne. De krævede at vi voksne viste det flere gange, samt tegnede på deres hænder med en tør pensel først. Derefter blev en finger malet og sidenhen hele hånden. Dette er også noget de flere gange har spurgt om, og vi overvejer derfor at lave fodaftryk næste gang, som Mimbo Jimbo gør i bogen. Generelt er de blevet glade for at male og vi har efterfølgende kunne snakke om farver på alt fra dyr til hvad der er på legepladsen. Som Mimbo Jimbo der i bogen vælter ned i de andre dyr, har vi lavet forhindringer i vores puderum. Vi har lavet "bakker", som man skulle gå op af og forhindringsbaner. Der er tumleleg i et omfang børnene kunne kapere, hvilket er endt ud i fangelege og gemmeleg. Dette er børnene blevet rigtig gode til og det er nu en leg de mindst én gang om dagen stadig spørger efter. På edderkoppestuen har børnene også været glade for at læse selve bogen, der startede med at blive læst op som en almindelig bog. Det har dog udviklet sig i mange retninger siden første oplæsning, da børnene nu selv fortæller og forklarer ud fra de aktiviteter vi har lavet, men også er begyndt at finde "deres farver" og undrer sig over hvordan disse blandes (børnene på Edderkoppestuen har hver deres farve, for at gøre flere ting så konkret og overskueligt som muligt.