Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Fælles for institutionen

SMTTE-model for Hatteteater i Børnehaven Kongeskibet

Aktivitets navn: Hatteteater    
Stue/gruppe: Børnehaven    
Periode: januar – april 2024   
Tovholdere: Emil, Matilde og Johannes.   
 

Sammenhæng


Vi kan få sammenhængen beskrevet ved at besvare følgende spørgsmål:   

Hvorfor skal der arbejdes med dette? Hvad er udfordringen? Hvad er børnegruppens behov?  Hvad er vores erfaringer? Hvad er udgangspunktet, rammerne og vilkårene?   

Fra januar til og med april leger vi hatteteater i Kongeskibet hver fredag i perioden. Gennem teateruniverset har vi fokus på at skabe et læringsmiljø, hvor der er plads til leg, fantasi, æstetiske læreprocesser og kreativitet. Læringsmiljøet bliver understøttet af sange, rytmer og remser og som vil være en vigtig del af aktivitetens metode og indhold. Det musikalske element vil også bruges til at skabe et trygt læringsmiljø og fællesskab for børnene.    

Vi har fokus på hatteteater, da vi gerne vil arbejde med det enkelte barns alsidige personlige udvikling. Her vil det enkelte barn øve sig i: At være i centrum, lege foran hinanden, samarbejde med venner, få en fornemmelse af alles deltagelse (ift. roller), fornemmelser og følelser osv. Ligeledes har vi også fokus på rim og remser, da det er en vigtig del af barnets sproglige kundskab og musikalske udvikling i denne alder.    

I aktiviteten har vi også fokus på at være tydelige ift. præsentation af forskellige udtryksformer. Med historier som De tre små grise og De tre bukkebruse vil vi fra gang til gang arbejde med rim og remser, sange og bøger omhandlende historien og selvfølgelig teater.


Mål 


Hvad vil vi opnå med aktiviteten? Hvad skal børnegruppen have ud af den pædagogiske indsats? Hvad er det konkrete, børnegruppen skal opnå? Tidsramme? Matcher målet de muligheder, vi har i dagligdagen?  

Vores mål i denne periode er at skabe et læringsmiljø, hvor vi:   

•    Trygt kan lege foran hinanden   
•    Har øje på hinandens roller i fællesskabet   
•    Kan vente på tur og udsætte egne behov   
•    Hvor vi leger med rim og remser    
•    Skaber et inkluderende og æstetisk læringsmiljø, hvor hvert barn kan deltage på hver sin måde.   


Musikpædagogisk har vi fokus på at skabe et trygt musikalsk og musisk læringsmiljø. Dette betyder, at alle rytmer, bevægelser og toner er velkommen og bliver set. Ligeledes bruger vi sang og musik til at motivere og udvikle børnenes legekompetencer og fantasi både før og efter aktiviteten.   

 

Tegn

   
Hvad skal vi holde øje med for at se, om vi nærmer os målet? Hvad skal vi se, høre og opleve på vej mod, og når målet er nået?  

•    At vi oplever glade børn, når vi synger og leger teater.   
•    At børnene er aktiv deltagende, når vi rimer, synger og leger teater.   
•    At børnene prøver sig af kropsligt i forskellige roller som: Trold, gedebuk, publikum, fortæller osv.    
•    At børnene er deltagende på hver sin måde i de æstetiske læringsmiljøer.   
•    At børn og voksne fortæller og leger historierne udenfor aktiviteten.     
•    At sange og legene kan skabe overgange fra institution til hjemmet.   
•    At vi fra gang til gang kan se en udvikling i børnegruppen ift. at vente på tur, lege foran andre osv.   

 


Tiltag

    
Det helt konkrete, der skal planlægges, igangsættes og udføres for at målene nås. 


Hvad skal vi sætte i gang for at bevæge os frem mod målet? Hvad kræver det af medarbejderen og børnegruppen? Hvem har ansvar for hvad, hvornår? Hvilken pædagogisk tilgang benyttes? Hvem gør hvad?   

Emil står primært for aktiviteten og planlægger fra gang til gang. De andre voksne som er med til aktiviteten, understøtter legene med sang og bevægelse, og er ligeledes omsorgspersoner for børnene. Samtidig udvælger de faste voksne i huset også, hvilke børn der skal være med fra gang til gang.   

I løbet af periode vil vi samles i fordybelsesrummet, hvor vi først vil synge sange, lave rytme-rim samt læse den valgte historie: De valgte historier er De tre små grise og De tre bukkebruse. Vi vil også høre sange som omhandler historierne. Efter arbejdet med de forskellige udtryksformer vil vi spille hatteteater for hinanden og skiftevis afprøve nye rolle. Til sidst i aktiviteten leger børnene ”frit”, hvor de selv kan afprøve de mange roller som historierne tilbyder.    

Aktiviteten varer ca. 45 min.     

 


Evaluering 

   
Her beskrives den udvikling eller proces, der er – eller har været i gang.   
Hvor tæt er vi kommet på målet? Hvad har vi set i forløbet: hvordan reagerer børnene/voksne? Hvordan kan vi tage det næste skridt? Hvor bevæger vi os hen? Hvordan skal evalueringen formidles og til hvem?   

•    Vi har kunne se en stor efterspørgsel og stor entusiasme for hatteteater, og for de historier der er blevet formidlet. Vi har set, hvordan børnene ivrigt har fortalt deres kammerater om de historier og hvilke roller de har haft. Samtidig har vi også observeret, at børnene brugte legene uden for forløbet fx på legepladsen, hvor legene blev genskabt ude på legepladsen - baseret på de historier der er blevet fortalt til hatteteater.    
•    Alt i alt har det været et lærerigt forløb og oplevelse indenfor hatteteater, hvor vi oplevede, at børnene viste nye sider af sig selv – nogle var modige, andre var lidt tilbageholdne, men var med i det omfang de kunne. Børnene har været virkelig glade for det.    
•    Med gentagelser af rim og remser samt de historier vi arbejdede med ift. hatteteater fra gang til gang, kunne vi se en udvikling i den børnegruppe som var med de første fem gange. Her blev børnene trygge i at lege foran andre, afprøvede forskellige roller på sin egen måde samt at kunne vente på tur som publikum.    
•    Balancen med at gentage det samme forløb kan være udfordrende, og flere børn begyndte også at kede sig til sidst i forløbet. Forløbene endte i stedet for at blive læringsmiljøer, hvor ”fri leg” med remedier og sang blev prioriteret. På denne måde kunne børnene lege frit videre i universet på egne præmisser.   
•    Alle deltagende voksne var engageret