Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Maststuen

BEMÆRK: Børnehaven Kongeskibet hed tidligere Labyrinten og Maststuen hed Sommerfuglene

Evaluering af sprog 2020 sommerfuglene

Sammenhæng

Sprog er grundlæggende for at kunne udtrykke sig og kommunikere med andre. Igennem talesprog og skriftsprog, kropssprog og billedsprog kan børn dels udtrykke egne følelser og tanker og dels blive i stand til at forstå andre. Sprog er en vigtig brik I et barns udvikling da sproget er en forudsætning for gode relationer. Derfor skal barnet støttes i at kommunikere både gennem mimik, talesprog, kropssprog samt begyndende skriftsprog. Det er det pædagogiske personales opgave, at støtte barnet i dets sproglige udvikling.

 

Derfor har vi et øget fokus på sprog og kommunikation i labyrinten. Labyrinten rummer en mangfoldig børnegruppe, hvor forudsætninger og vilkår er forskellige for det enkelte barns læring. Vores børnesyn er at børn skal have lov til at være børn og lære igennem leg. Børnene i labyrinten er på forskellige niveauer rent sprogligt, hvorfor vi forsøger at styrke sprog ud fra nærmeste zone for udvikling. Børnene bliver præsenteret for forskellige aktiviteter så som dialogisk læsning, sang og rytmik, yoga, fri leg, rammesatte lege og meget mere. Afhængig af alder, kognitiv udvikling, social position mv. stiller vi forskellige krav og har forskellige forventninger til hvad det enkelte barn skal kunne.

 

 Vi deler børnene op i små grupper. På den måde kan vi sikre, at barnet bliver set og forstået. Dét at vi deler børnene op i mindre grupper, gør at der er mere ro til læring, og mere plads til det enkelte barns sproglige udvikling.

 

Børnene er i børnehaven gennemsnitligt 6-8 timer dagligt, hvorfor vi har rig mulighed for og lave sproglige forløb. Sprog finder sted hele dagen. Vi har derfor et øget fokus på at indgå i sproglige samspil med børnene samt støtte op om og gribe de sproglig initiativer børnene tager. Vi benytter os af sprog strategierne UGL og implementerer sprog i upåagtede samt planlagte aktiviteter.

 

Mål

  • At barnet udvikler sig sprogligt og bliver bedre til at udtrykke sig.
  • At barnet bliver sprogligt opmærksomt.
  • At barnet eksperimenterer med ord, rim og remser og historiefortælling
  • At barnet udvikler sprog gennem leg og samvær.
  • At barnet skal have mulighed for at udvikle deres sprog gennem alle hverdagens aktiviteter sammen med nærværende og kommunikative voksne.
  • At barnet skal udfordres til sproglig Kreativitet
  • At barnet skal støttes i at udvikle deres nysgerrighed og interesse for sprog
  • At barnet skal have adgang til at bruge forskellige kommunikationsmidler.
  • At barnet har lyst til og mod på at bruge sproget og skriftsproget kreativt og eksperimentere i dialogen og kontakten med omverden.
  • At barnet bliver en del af de upåagtede opgaver og de voksne tager ansvar for at sprog bliver en nærværende og anerkendende kontakt.

 

Tiltag

  • Leg og sprog
  • Dialogisk læsning
  • Temauger (Lotte Salling, årets bog, månedens bog)
  • Fokusord, gentagelser, rim og remser og sange
  • Meningsfulde samtaler med børn
  • Sang og rytmik
  • Værdien af den frie leg og rammesættende leg (den voksne guider og rammesætter og sikrer udvikling i legen for det enkelte barn).
  • Øget fokus på sprog i de upåagtede aktiviteter.
  • Samling, gentagelser af ugens sang, fredagskoncert hvor børnene optræder
  • Fokus på skriftsprog ved at tydeliggøre bogstaver og tal (vi tæller til samling, vi tæller op og tæller ned, vi taler om hvad barnets navn begynder med)

 

 

 

Tegn

Vi forventer at se;

  • Børn der løbende får udvidet deres ordforråd. At børnene gentager rim og remser, sange og fokusord. At børnene leger de sprog lege vi præsenterer for dem.
  • Børn vil gerne deltage i samtaler omkring et emne, en oplevelse, et tema ved spisebordet. Vi vil gerne se at børnene øver sig på at lytte til hinanden og svare (dialog). Til samling øver vi turtagning og at række hånden op og vente på ens tur.
  • Børn der er drevet af motivation og nysgerrigt spørger ind til begreber for ting i deres hverdag.
  • Børn der gerne vil vide mere om de temaer vi har på stuen, så som Halloween.

 

Vi forventer at se børn der øver sig i at løse konflikter. Specielt de kommende skolebørn øver sig på tale sammen, sætte ord på følelser og behov, i en konflikt. Vi vil også gerne se at børnene har et ønske om at finde en løsning og en enighed, og kan udvikle legen ud fra det. Vi ønsker at se at børnene får en interesse for tal og bogstaver, ved at vi bruger skriftsprog til samling

 

Evaluering

Vi ser ofte at når sprog bliver koblet sammen med leg, så giver det et større aftryk hos børnene. Når ugens sang bliver snakket igennem, ord bliver forklaret og sangens betydning bliver diskuteret, så ser vi at børnene får en øget interesse i at lære yderligere omkring sangen. Det bliver derfor ofte et emne til frokost og ved samling om eftermiddagen og vi ser at børnene øver sig på turtagning i samtalerne. Vi leger også gerne sangen (fagter/rytmik), som forbinder visualisering og sprog og øger læringen hos børnene. De imiterer de voksne og øver sig på at holde samling og synge ugens sang. Vi ser, at børnene kan huske enkelte ord eller hele sangen, melodien og at de gerne vil øve sig på sangen sammen. Vi afslutter ugen med en fredags koncert, som børnene selv opfordrer til og synes er givtigt. Her står de alene på scenen og synger til de voksne på stuen. Børnene får styrket deres selvværd og selvtillid og ser meget stolte ud, oppe på scenen. Vi har modtaget mange nye børn på stuen og fokus har derfor været at skabe en kultur for hvordan man deltager i en samling. Vi arbejder derfor videre med at huske at række hånden op, at være aktiv deltagende, og vente på tur.

 

Mange af vores børn har svært ved at forstå rim og remser og hvad det betyder at to ord rimer. Vi bruger derfor højtlæsning (Lotte Salling) til at tydeliggøre de lyde der gør, at to ord rimer. Vi visualiserer det ved rimekort, hvor børnene skal finde de to kort med billeder, som rimer. Vi oplever, at vores flersproget børn har svært ved at forstå at to ord lyder ens og det bliver tydeligt i sprogvurderingen, at mange har svært at høre når ordene rimer. Vi skal derfor fremadrettet have et større fokus på at have rim og remser med i vores daglige kommunikation, evt. til eftermiddagssamling. I labyrinten har vi altid haft meget fokus på sproget og sprogets virke skal være sjovt. Derfor følger vi børnenes spor, og udvider sproget ved at gentage og sætte nye ord på. Grundet Corona har vi været meget ude og sproget kan være sværere at have fokus på, da børnene øver sig i værdien i den frie leg udenfor. Vi har derfor brugt de muligheder for sprogtilegnelse som vi har, så som frokost, garderoben, samling, frugt, og indendørs leg (lille gruppe) – vi har valgt en lille gruppe børn ud, som særligt har brug for et forøget fokus i sprogtilegnelsen. Disse børn har haft et særligt forløb med dialogisk læsning, UGL mv.

 

I vores tema perioder, når vi læser og studerer et emne mere nærgående, oplever vi at børnene spørger ind til ord og begreber som er relateret til temaet. Børnene har særligt været interesseret i Halloween, som er et godt tema hvert år. Her har børnene fået læst uhyggelige historier, hørt uhyggeligt musik, lavet krea-aktiviteter og bevæget sig til uhyggelig musik. Grundet corona har vi ikke kunne afholde flere temaer i efteråret, da vi har prioriteret at være nærværende for børnene i denne overgangstid, med ny struktur, nye børn og nye regler.

 

I vores mæglerrolle i konflikterne, har vi haft særligt fokus på at børnene får mulighed for selv at sætte ord på følelser og behov. Dette vejer mere end selve handlingen. Vi skaber en bro mellem de børn, der har haft det svært og hjælper dem med at finde frem til hvorfor og hvordan de kan lege videre. Mange børn virker interesseret i at finde en løsning så legen kan fortsætte. Nogle af vores børn har ikke sprog til at formidle følelser og behov, vi hjælper derfor med at sætte ord på det vi kan se hos barnet og skabe en bro ved at være formidler af ord. De kommende skolebørn øver sig på at kigge på hinanden når de skal løse en konflikt. Den voksne kan hjælpe med at sætte mæglingen i gang med nøgleord, som spørger ind til deres følelser og behov. Børnene kigger på den voksne, får bekræftelse, og fortsætter med at fortælle og rigtig ofte ser vi, at børnene (særligt de store) når til enighed og legen fortsætter.

 

Særligt de kommende skolebørn har interesse for skriftsprog. Vi har alfabetet visualiseret på stuen og mange børn bruger det til at huske hvordan bogstaverne ser ud. Vi ser også at børnene, fordi der er billeder ved børnenes navne, skriver af så de kan øve sig på hinandens navne. (til og fra). Vi øver os på at tælle hver dag til samling, og vi kan se at de fleste børn (4 år og op efter) kan tælle til mere end 15. Vi øver også hvad vores navne starter med. Mange børn synes det er sjovt at de kan fortælle hvad deres navn starter med.